Logo15

Joogalajit

Jooga on sanskritin kieltä ja tarkoittaa ”kehon ja sielun yhdistymistä”. Se on kotoisin Intiasta ja sitä on opetettu suullisen perinteen mukaisesti jo 7000 vuotta sitten. Patanjali niminen joogi keräsi joogaopin kirjalliseen muotoon 2300 vuotta sitten ns. sutriksi. Kaikki joogasuuntaukset ovat saaneet alkunsa näistä. Opettajat ovat levittäneet eteenpäin joogaa oppilailleen vanhoista ajoista aina näihin päiviin asti. Se on elävä perinne, joka kehittyy koko ajan, on kaikkien käytettävissä ja suunnitellaan ihmisen tarpeiden mukaisesti. Joogan ikivanhat menetelmät antavat meille mitä parhaat mahdollisuudet tulla kuntoon niin ruumiillisesti kuin henkisesti. Meidän aikanamme on joogasta tullut suosittu vastapaino hektisille elämäntavoillemme.


Jooga opettaa sinulle keskittymistä. Löydät keskiakselisi, lihaskuntosi kohenee ja sisäelimesi vahvistuvat.  Se opettaa myös oikean hengitystekniikan. Joogan intensiiviset venytykset ja sujuvat liikkeet hengityksen rytmissä vapauttavat energiaa, lisäävät liikkuvuutta ja parantavat kuntoa.

Vaikka joogaa harjoitetaan tehden ruumiillisia harjoituksia, eroaa se voimistelusta hengityksen (pranayama) rytmin seuraamisen vuoksi. Hengitys on kaiken ydin, niin harjoituksen kuin liikkumattoman asennon (asanan). Jooga ei ole uskonto. Paremminkin elämänasenne.

Mikä jooga sopii minulle?

Wasa YogaCenterissä (WYC) voit valita usean eri joogalajin väliltä, joilla on yhteistä hengitys, tasapaino ja keskittyminen. Ne vaativat kuitenkin eriasteista voimanponnistusta joogaajalta.

 

JOOGATYYLIEN VAATIMUSTASO

1.Lempeä jooga / Morgonyoga (lempein)
2. Äitiysyoga
3. Hatha
4. Yin
5. Yin & Yang
6. Astanga intro
7. Vinyasa
8. Astanga ohjattu
9. Astanga, mysore (haastavin)

Astanga: Fyysisesti vaativin näistä joogamuodoista; dynaaminen haaste, joka antaa voimaa ja notkeutta. Aloitus aloittelijatunneilta, josta seuraavien tasojen kautta  vähitellen voi ruveta tekemään omaa harjoitusta omaan tahtiin.

Yin: Lempeä ja nautinnollinen joogatunti, joka sopii kaikille. Tunnilla tehdään rentouttavia venytyksiä. Saavutat mielen ja kehon tasapainon, kun lihakset, sidekudokset ja mieli venyy.

Hatha: Rauhallista, sekä venyttävää että voimistavaa joogaa välirentoutuksilla. Sopii kaikille, niin nuorille kuin senioreille. Hathassa keho virkistyy ja mieli hiljenee, aina sen hetkisen tarpeen mukaan. Hathajooga yhdistää hengityksen ja kehon rytmin.

Hatha:On Hatha-joogaa, jossa joka tunnilla huomioidaan selän hyvinvointi. Selkärankaa taivutetaan taakse- ja eteenpäin, tehdään kiertoliikkeitä ja ylösalaisia asanoita joogaajan omasta lähtökohdasta käsin. Lisäksi tunnilla ohjataan rentoutus- sekä hengitysharjoituksia, jotka puhdistavat kehoa sekä auttavat keskittymään. 

Vinyasa Flow: Voimakas, luova ja energinen joogamuoto, jonka aikana on eritasoisiahaasteista, joiden myötä tunti sopii monentasoisille joogaajille. Vinyasa tarkoittaa hengityksen ja liikkeen yhdistämistä: liikumme tietoisessa Flow-tilassa oman hengityksemme tahtiin. Tavoitteena on pitää hauskaa ja samanaikaisesti saavuttaa vahva keho, hiljainen mieli ja avoin sydän.

Aamujooga: Kevyempi Hatha-jooga harjoitus, joka aloittaa päiväsi lempeästi. Harjoitus auttaa sinua voimaan hyvin, säilyttämään ja lisäämään liikkuvuuttasi ja keskittymiskykyäsi. Harjoitus sisältää lempeät Hatha-aurinkotervehdykset ja monipuoliset joogaliikkeet. Syvä joogahengitys tulee tutuksi. Tunti päättyy rentoutukseen.

Äiti-Vauva (3kk-1vuotta): Harjoitus, jossa alussa ja välillä joogaamme vauvan kanssa ja osan aikaa äiti tekee joogaharjoitusta vauvan levätessä /seuratessa vieressä.